Communicatie en toolkits

Het Achterstandsfonds Noord-Holland zet zich in op het thema communicatie om huisartsen met patiënten uit achterstandswijken te ontzorgen en hun werkplezier te verhogen.

Wij vinden dat zorginformatie voor alle patiënten begrijpelijk moet zijn. Hiervoor bieden we verschillende handvatten zoals de inzet van wachtkamerfilmpjes, vergoeding van de Tolkentelefoon en toolkits met diverse communicatiematerialen voor verschillende doelgroepen.

Heeft u andere communicatievragen of loopt u tegen een communicatievraagstuk aan? Neem vrijblijvend contact met ons op via achterstandsfonds@zonh.nl. Wij denken graag met u mee!

Update
Het Achterstandsfonds wil huisartsen in achterstandswijken blijven ondersteunen met de toestroom van Oekraïense vluchtelingen. Om u te ondersteunen vindt u hieronder bij de toolkits en op deze pagina daarom informatie over de huisartsenzorg voor Oekraïense vluchtelingen.

In de huisartsenpraktijk kan belangrijke informatie op een wachtkamerscherm worden gedeeld. Een wachtkamerfilmpje kan helpen met het aankaarten van onderwerpen, zodat een patiënt hierover na kan denken. Het Achterstandsfonds vindt het belangrijk dat de filmpjes ook toegankelijk zijn voor laaggeletterden en anderstaligen en dat bepaalde thema’s worden aangekaart. Denk hierbij aan het bespreekbaar maken van laaggeletterdheid, schulden of psychische problemen. Daarnaast kan het wachtkamerscherm ook worden gebruikt om patiënten te informeren over veelvoorkomende (chronische) ziekten, praktijkinformatie of gezonde leefstijl.

Wat zijn de mogelijkheden van de wachtkamerfilmpjes?  

  • Wachtkamerfilmpjes zijn veelal beschikbaar in verschillende talen, zoals Turks, Engels of Berber en zijn voorzien van ondertitels.
  • Het is mogelijk om deze met of zonder geluid af te spelen
  • Kort maar krachtig worden relevante tips en adviezen voor patiënten gegeven (2-5 min).
  • Er is een filmdatabase beschikbaar over onderwerpen als hart- en vaatziekten, diabetes, depressie, longaandoeningen, stoppen met roken, palliatieve zorg en zwangerschapswensen. Denk ook aan filmpjes over wat een patiënt kan verwachten van een consult bij de dokter.

Er zijn online veel wachtkamerfilmpjes te vinden. Hieronder vind je, ter inspiratie, een aantal voorbeelden van wachtkamerfilmpjes.

Welke wachtkamerfilmpjes zijn geschikt?

Ben je op zoek naar specifieke onderwerpen of specifieke talen? Laat het ons weten en wij denken graag met je mee. Neem gerust contact met ons op via Achterstandsfonds@zonh.nl.

Wij vinden het belangrijk dat alle huisartsen in Noord-Holland gebruik kunnen maken van de tolkentelefoon voor álle patiënten die de Nederlandse taal onvoldoende machtig zijn.

NIEUW: tolkentelefoon voor Oekraïense vluchtelingen
De tolkentelefoon en de inzet van Oekraïense tolken op locatie wordt voor Oekraïense vluchtelingen vergoed door het ministerie van Justitie en Veiligheid. Dit betekent dat voor Oekraïense patiënten direct Global Talk kan worden gebeld en dat er geen klantnummer meer hoeft te worden ingetoetst.

  • Voor het inschakelen van een tolk kun je telefonisch contact opnemen met Global Talk, via 088 – 255 52 22
  • Voor de aanvraag hoef je alleen je naam en de praktijkgegevens door te geven
  • Je krijgt direct een tolk aan de lijn
  • De factuur gaat rechtstreeks naar het ministerie van JenV

Voor meer informatie over de werkwijze van Global Talk klik hier.


Wilt u ook gebruik maken van de vergoeding van de tolkentelefoon van ASF?

Dit kan met de Tolkentelefoon van Global Talk.

  • De tolkentelefoon van Global Talk is 24/7 bereikbaar via 088-2555222
  • U krijgt binnen 1 minuut een tolk aan de lijn in de juiste taal
  • Er zijn voor de praktijk geen kosten aan het gebruik van de tolkentelefoon verbonden
  • Gesprekken worden direct gefactureerd aan het ASF, u hoeft hier niets voor te doen
  • Beeldbellen is ook een mogelijkheid

Tolkentelefoon plaatje

Hoe vraagt u vergoeding van de tolkentelefoon aan?
Stuur een e-mail naar Achterstandsfonds@zonh.nl en vermeld hierbij de naam en de plaats van de huisartsenpraktijk. Wij sturen u vervolgens de korte uitleg en het klantnummer toe.

Er zijn veel informatiematerialen en communicatiemiddelen beschikbaar om huisartsen te ondersteunen tijdens hun gesprekken met laaggeletterde of anderstalige patiënten. Zo veel, dat u bijna door de bomen het bos niet meer ziet! Het ASF heeft daarom de beste en belangrijkste materialen verzameld in Toolkits, geordend per thema. 

  • Toolkit Laaggeletterdheid: Er zijn diverse tips, tricks en materialen beschikbaar om laaggeletterdheid snel te herkennen en hierop te anticiperen zodat rekening gehouden kan worden met de patiënt. Deze toolkit bevat onder andere herkenningssignalen, communicatiehulpmiddelen, checklists, tips en methodes. 
  • Toolkit anderstaligen: In deze toolkit zijn materialen opgenomen voor zorgverleners die te maken hebben met anderstalige patiënten. U kunt hierbij denken aan filmpjes, posters, begrijpelijke teksten, beeldmateriaal en overige tips.
  • Toolkit huisartsenzorg voor Oekraïense vluchtelingen: Het Achterstandsfonds wil huisartsen in achterstandswijken blijven ondersteunen, ook met de toestroom van Oekraïense vluchtelingen. Om u te ondersteunen vindt u in deze toolkit daarom informatie over huisartsenzorg voor Oekraïense vluchtelingen en wordt communicatiemiddelen aangereikt die u in de huisartsenpraktijk kunt gebruiken.

Voorbeeldafbeeldingen:

 

Wilt u meer informatie over één of meerdere toolkit(s) of heeft u behoefte aan een toolkit die hier niet tussen staat? Neem vooral contact op via Achterstandsfonds@zonh.nl.

Bij het ASF NH kunt u in beperkte oplage afsprakenkaartjes bestellen via achterstandsfonds@zonh.nl